Copilul inteligent și talentat, dar nemotivat trebuie stimulat într-un mod aparte. Se plictisește repede pentru că înțelege lucrurile într-un ritm mai rapid decât cel de predare la școală. El are nevoie de provocări continue și, mai ales, de competiție”, spune psihologul Cristina Ion-Rădulescu.

Program de viață echilibrat

În primul rînd, ar trebui să te asiguri că este așa cum crezi tu, că ar putea face mai multe, dar nu vrea. Se întâmplă uneori ca părintele să aibă ambiții prea mari pentru cel mic sau ca acesta să poată excela la anumite materii, pe când la altele nu. Dacă tu pui standarde prea mari și îl împingi de la spate, nu doar din lene nu reușește, ci poate că altul este ritmul lui. Vorbește și cu profesorii lui înainte să tragi o concluzie și asigură-te că are un program de viață echilibrat, în care să fie incluse și lecțiile, dar și joacă și suficientă odihnă.

Disciplină cu dragoste

Ar fi bine și să menții cu el o relație deschisă, în care să predomine interacțiunile pozitive (adică nu cearta și critica) pentru a te face ascultată. Cicăleala constantă nu face decât să îl îndepărteze de tine și, de multe ori, va încerca din răsputeri să facă altfel decât îi zici. Dacă, în schimb, de cele mai multe ori vorbești cu el pentru a împărtăși lucruri frumoase, pentru a afla ce gândește și a discuta lucruri interesante, te va asculta și atunci când îi ceri ceva sau îl disciplinezi cu dragoste. Altfel, reflexul lui va fi să te evite pentru că va ști că, dacă vrei să vorbești cu el, îi vei spune ceva negativ.

Reguli și recompense

O metodă care funcționează este să impui reguli care să cuprindă și o recompensă. De exemplu, ”după ce termini temele, te poți juca la calculator”, ”dacă ți-ai învățat lecția, poți merge în parc cu rolele” etc. Astfel, reușești să îl ajuți să-și facă un program în care poate alege prioritățile. Cu timpul, îi va intra în sânge și va vedea că este mai bine să te distrezi după ce ai terminat treaba și, fără teama că trebuie apoi să te întorci acasă să scrii. În timpul de studiu ar trebui să nu existe în preajma lui niciun calculator, tabletă, telefon sau televizor deschis, astfel încât să se poată concentra, fără să fie tentat să intre pe net sau să arunce un ochi la un film. Este foarte greu să impui astfel de reguli fără să pară că îl pedepsești drastic, dar încearcă să-l convingi că este pentru binele lui.

Lipsă de motivație sau anxietate?

Verifică și dacă lipsa lui de motivație nu este, de fapt, anxietate. Poate există un profesor de care îi este frică. Poate a fost făcut de rușine în fața clasei și i-a pierit tot cheful să mai învețe. Chiar și adulții se feresc să facă lucruri pe care n-au încredere că le pot face bine și au teama de a nu greși. Copilul nu îți poate explica asta, pentru că atitudinea lui nu este la un nivel conștient, dar și-o exprimă evitând anumite ocazii care îl sperie. Încearcă să îi oferi ocazii în care să capete încredere că poate depăși obstacolele. Trebuie să ai răbdare și să îl iei pas cu pas, fără să sari peste anumite etape. Încet – încet, s-ar putea să își dea seama că reușește să facă față și nu va mai ocoli provocările.

psiholog Cristina Ion-Rădulescu, Cabinet psihologic Cristina Ion-Rădulescu  tel: 0721.046.829

psiholog Cristina Ion-Rădulescu, tel: 0721.046.829

Mediu competitiv

Stimulează-i stima de sine, dar nu-l lăuda pentru orice nimic. Provoacă-l să găsească mai multe răspunsuri sau mai multe căi de a rezolva o problemă. Atunci când într-adevăr se plictisește pentru că e cu mult deasupra colegilor, oferă-i un mediu competitiv în cluburi de profil și înscrie-l la concursuri. Cumpără-i cărți, dicționare și instrumente prin care își poate urma pasiunile. Caută pe internet filme documentare despre lucrurile care îl pasionează. Ajută-l și să înțeleagă că nu e diferit sau mai bun decât ceilalți copii, ci doar mai inteligent. Acesta este un dar natural și nu ar trebui să-i trateze pe ceilalți de sus. Pe de altă parte, nu-i activa rezistențele repetându-i sistematic ce să facă. Nu-l presa, ci fă-l să fie interesat cu adevărat de o anumită activitate. Fii creativă ca să-i trezești curiozitatea. De exemplu, faceți un concurs între voi, filmați-vă cu telefonul ca și cum ar fi o emisiune ”cine știe câștigă” etc. Nu-l certa pentru un rezultat slab, ci întreabă-l ce s-a întâmplat și ce poate învăța din experiența aceasta.”

Sursa foto: wecometolearn / flickr.com